EAT, YMYL i korisna svrha: kako Google standardi kvaliteta utiču na pretragu?

EAT, YMYL i korisna svrha

Kako bismo mogli da pojasnimo EAT i YMYL uticaj na rangiranje, počećemo od pojašnjenja ovih skraćenica. Akronim EAT je skraćenica za “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”, što u prevodu znači ekspertiza, autoritativnost i pouzdanost. YMYL zvuči još upečatljivije – Your Life or Your Money, što bi u doslovnom prevodu značilo “Pare ili život”. U nastavku ćete saznati kako vam ove Google smernice mogu pomoći u pisanju, strukturiranju i objavljivanju optimizovanog sadržaja.

Ako ste se ikada zapitali kako da dešifrujete Google-ov algoritam za rangiranje, niste sami.

Google je misteriozan i ne otkriva mnogo o tome kako funkcioniše i šta se menja nakon svakog ažuriranja, a da ne spominjemo šta sve to znači za SEO i marketare. Dakle, mnogi pripadnici ove industrije pribegavaju detektivskom poslu kako bi otkrili promene u algoritmima i sprečili pad rangiranja svojih stranica.

Ipak, Google nam ponekad baci neku natuknicu, trag koji bi mogao da nas navede na pravi put.

Google je 2015. objavio svoje Smernice za procenu kvaliteta pretrage (možete da pogledate na ovom linku) u celini kao odgovor na procurelu verziju koja je obišla internet. Ove smernice sadrže tri zlatna ključa za to kako Google gleda na web stranice i kako razlikuje visokokvalitetni sadržaj od sadržaja niskog kvaliteta:

  • Korisna svrha
  • EAT (ekspertiza, autoritet, pouzdanost) ili kvalitet stranice
  • YMYL (Vaš novac ili vaš život)

Tehnički, smernice služe kao referenca za Guglove evaluatore ljudske pretrage – ljude koji ocenjuju koliko dobro Gugl algoritam radi svoj posao. Međutim, zbog toga, ovaj vodič takođe služi kao suštinski alat za uvid u to šta Google traži na visokokvalitetnoj web stranici.

Odgovori leže u EAT, YMYL i korisnoj svrsi – šta oni znače i kako se primenjuju na sadržaj.

Hajde da razgovaramo o tome šta treba da znate o svakom od njih.

Korisna svrha, EAT i YMYL: Ključevi za razumevanje Google definicije kvaliteta web stranica i sadržaja

Smernice za evaluaciju kvaliteta pretrage su ažurirane tri puta: u julu 2018., maju 2019. i ponovo u oktobru 2021. Od sada do prvobitnog datuma objavljivanja došlo je do više ažuriranja algoritama, uključujući i neka velika ažuriranja jezgra.

Ovaj vodič navodi sve informacije o aktuelnim ažuriranjima i uključuje ih u način na koji razumemo EAT i YMYL.

Zapamtite, Smernice za evaluator kvaliteta pretrage (SQEG) nam daju samo naznake, ali ne i konkretne odgovore, o Google-ovim faktorima rangiranja. Možemo samo analizirati i zaključiti šta sve to znači:

Korisna svrha: sve web stranice je moraju imati

Od prvog ažuriranja, jedna od najznačajnijih promena je bio novi naglasak na konceptu koji se zove korisna svrha.

Websajtovi i stranice treba da budu napravljeni da pomognu korisnicima.

Konkretno, stranica treba da ispuni svoju namenu, ali i ta svrha treba da bude usmerena na korisnika (bilo da je to da nasmeje čitaoce, da im nešto proda, informiše ih, nauči, itd – treba da ispuni nameru pretrage čitaoca). S druge strane, stranica napravljena sa namerom da zaradi novac „bez pokušaja da se pomogne korisnicima“ smatra se stranicom najnižeg kvaliteta.

Korisna svrha stranice uključuje neke od sledećih primera:

  • Treba da deli korisne informacije o temi
  • Treba da deli privatne ili društvene informacije
  • Slike, video zapise ili druge forme medijskog sadržaja
  • Da iznese mišljenje ili stav
  • Da zabavi čitaoce
  • Proda proizvode ili usluge
  • Da dozvoli korisnicima da postavljaju pitanja na koja drugi korisnici mogu da odgovore
  • Da dozvoli korisnicima da dele datoteke ili preuzmu softver.

Korisna svrha se ponovo pominje u odeljku 3.2 i navodi se kao prvi korak ocenjivanja kvaliteta stranice: “Zapamtite da je prvi korak ocene kvaliteta stranice razumevanje njene prave svrhe.“

Google Core junsko ažuriranje u junu 2019. takođe je naglasilo korisnu svrhu. Guglovi portparoli (posebno Džon Miler i Deni Salivan) nagovestili su da sajtovi čije je rangiranje palo nemaju „šta da poprave“ i da je ažuriranje bilo šireg obima.

Reč je pre svega o korisnicima. Korisna svrha upravo znači da vaš websajt i sadržaj treba da imaju svrhu fokusiranu na korisnike i da im na neki način koriste.

YMYL: “Vaš novac ili vaš život” sadržaj

YMYL sadržaj je vrsta informacija koja, ako se predstavi netačno, neistinito ili obmanjujuće, može direktno da utiče na sreću, zdravlje, bezbednost ili finansijsku stabilnost čitaoca.

Drugim rečima, ulozi su veliki za ovu vrstu sadržaja. Ako napravite YMYL stranicu sa lošim savetima ili lošim informacijama, to bi moglo uticati na živote i egzistenciju ljudi.

Google ovaj sadržaj shvata veoma, veoma ozbiljno. Stručnjaci sa relevantnom stručnošću moraju da pišu YMYL sadržaj.

Dakle, šta čini YMYL teme? Google daje pregled u odeljku 2.3:

  • Vesti i aktuelni događaji o temama kao što su biznis, nauka, politika i tehnologija
  • Teme u vezi sa vladom, pravom i građanskim društvom (glasanje, socijalne usluge, pravna pitanja, državni organi, itd.)
  • Finansijski saveti o porezima, penzionisanju, investicijama, kreditima itd.
  • Informacije o kupovini, kao što je istraživanje kupovina
  • Medicinski saveti, informacije o lekovima, bolnicama, hitnim slučajevima itd.
  • Informacije o ljudima određene etničke pripadnosti, rase, vere, nacionalnosti, seksualnosti itd.

Postoji mnogo drugih YMYL tema, ali Google kaže da evaluatori kvaliteta moraju da koriste svoj sud kako bi utvrdili da li se stranica kvalifikuje kao YMYL sadržaj. Ove stranice moraju da sadrže najviše nivoe EAT, o čemu pišemo u nastavku:

EAT: Ekspertiza, autoritet, pouzdanost (ili kvalitet stranice)

Sledeći je akronim koji ste verovatno ranije videli ako čitate bilo koji SEO blog: EAT, skraćenica od Ekspertiza, Autoritativnost, Pouzdanost.

Ažuriranje iz maja 2019. malo je promenilo važnost EAT-a. Sada, to je jedan od faktora u određivanju kvaliteta stranice, u odnosu na sinonim za kvalitet stranice.

Kada se utvrdi da stranica ima korisnu svrhu, njen nivo EAT se pažljivo razmatra u smislu da li je sadržaj YMYL. Sadržaj koji nije YMYL ne zahteva istu strogost pri evaluaciji kao YMYL sadržaj.

Ekspertiza

Ekspertiza se odnosi na kreatora sadržaja na stranici. Da li je kreator stručnjak za temu o kojoj piše? Da li ima akreditive, ako je potrebno, da to potvrde, i da li su te informacije dostupne na sajtu?

Pored toga, u nedavno ažuriranoj verziji smernica, Google pravi izuzetak za „svakodnevnu ekspertizu“. To znači da se ljudi sa relevantnim životnim iskustvom u određenim temama mogu smatrati stručnjacima – nije potrebna formalna obuka ili obrazovanje. Međutim, ovo važi samo za sadržaj koji nije YMYL.

Prema odeljku 4.5, „Standard stručnosti zavisi od teme stranice.“ Na primer, osoba koja piše detaljne i korisne recenzije restorana ima svakodnevnu stručnost ako često posećuje restorane i voli hranu.

Autoritativnost

Autoritativnost se odnosi na kreatora sadržaja, sam sadržaj i sajt na kojem se pojavljuje. Definicija „autoritativnosti“ nam daje trag o tome šta autoritativnost znači za Google i websajtove:

„Autoritativnost“ znači imati opštepriznat autoritet. Ljudi znaju za vas i gledaju vas kao lidera u vašoj industriji. Prihvataju vas kao dobar izvor informacija.”

Pouzdanost

Deo „Pouzdanost“ takođe se odnosi na kreatora sadržaja, sam sadržaj i websajt.

To što ste stručnjak i izvor od poverenja znači da vam ljudi mogu verovati da ćete pružiti iskrene, istinite informacije koje su tačne.

Posebna EAT razmatranja

Smernice imaju neke specifične napomene za određene teme koje zahtevaju visok EAT. Konkretno, stranice koje sadrže sledeći YMYL sadržaj moraju da imaju specijalizovanu stručnost iza sebe:

  • Medicinski saveti
  • Novinarski članci
  • Informativne stranice o naučnim temama
  • Finansijski saveti, pravni saveti i poreski saveti
  • Stranice sa savetima o važnim temama (preuređenje kuće, roditeljstvo, itd.)
  • Stranice o hobijima koji zahtevaju stručnost, na primer, fotografija, sviranje gitare

Sadržaj visokog kvaliteta je stručno napisan sadržaj fokusiran na korisnika

Da biste kreirali sadržaj visokog kvaliteta koji će Google dobro rangirati, potrebno je da pogledate tri ključa koja se nalaze u Smernicama za procenu kvaliteta pretrage: korisna svrha, EAT i YMYL.

  • Svaka stranica mora imati svrhu, a ta svrha mora biti ostvarena kako bi koristila korisniku.
  • Svaka stranica zahteva odgovarajuću stručnost iza sebe. Neke stranice zahtevaju više nivoe EAT od drugih zbog svoje teme. Ponekad, za niske ili ne-YMYL stranice, dokaz o stručnosti se može naći u samom sadržaju.
  • YMYL stranicama je potreban najveći mogući EAT. Ove stranice mogu imati direktan uticaj na živote čitaoca, sredstva za život ili sreću.

Na kraju, zapamtite da se Google-ovi standardi stalno menjaju. To je zato što se i očekivanja korisnika od pretrage uvek menjaju, a Google mora da bude u toku da bi ostao relevantan.

Isto važi i za vas.

Obavezno pročitati