WEB 3.0: decentralizacija interneta u službi besprekornog korisničkog iskustva

Internet je jedno od najvažnijih tehnoloških dostignuća u istoriji čovečanstva. Statistički podaci kažu da danas više od 3 milijarde ljudi koji širom planete koriste internet potroše na mreži neverovatnih 80% svog vremena. Zato i ne čudi što se neprestano radi na unapređenjima koja će doneti bolje korisničko iskustvo.

Kada je reč o evoluciji i budućnosti interneta, već duže vremena u medijima i stručnoj javnosti prisutan je termin Web 3.0, kao najnovija verzija interneta. Upravo ova treća faza u razvoju globalne svetske mreže je i tema teksta koji se nalazi pred vama. Ali da krenemo redom.

Na samom početku internet su činile statičke web stranice. Bilo je vrlo malo kreatora sadržaja, a nagli razvoj ovog prvobitnog interneta, danas poznatog pod oznakom Web 1.0, desio se u periodu od 1990. do 2005. godine. Tako je, na primer, 1995. godine bilo svega nešto preko 23.000 sajtova, da bi do 2005 taj broj narastao na neverovatnih 64,8 miliona.

Od 2005. godine, pojavom društvenih mreža i pametnih telefona, počinje druga faza u razvoju interneta, takozvana Web 2.0, verzija. Stranice koje su korisnici mogli posećivati su postale bogatije. To se pre svega odnosi na veću količinu i raznolikost sadržaja koji su generisali korisnici. Ljudi koji pretražuju sajtove su mogli postavljati komentare i postove na već postojećim web lokacijama.

Takođe, 2.0 verziju karakteriše pristup mobilnom internetu, što je dovelo do kreiranja sadržaja za potrošače koji koriste pametne mobilne uređaje i imaju mogućnost da budu na mreži kad god to požele. U skladu sa tim, zabeležen je i ogroman rast na tržištu aplikacija.

Danas, u trenutku pisanja ovog teksta, postoji više od 1,96 milijarde sajtova, a sve više se govori o novom segmentu u razvoju interneta poznatom kao Web 3.0. O čemu je zapravo reč?

Šta je Web 3.0?

Web 3.0, kao što i sama oznaka u nazivu kaže, je treća iteracija, odnosno treća uzastopna verzija interneta koja je na početku svog razvoja i još uvek predstavlja samo koncept. Ona povezuje podatke na decentralizovan način kako bi pružila brže i personalizovanije iskustvo korisnicima. Bazirana je na veštačkoj inteligenciji, mašinskom učenju i semantičkom web-u i koristi sistem blockchain-a za zaštitu korisničkih podataka. Blockchain je baza podataka koja se ne nalazi na jednom mestu, već je čine manje baze (blokovi) koji su međusobno digitalno povezani, što je najbezbedniji mogući sistem čuvanja podataka koji postoji.

Što se tiče razlike između Web 2.0 i Web 3.0, treba napomenuti da Web 2.0 zahteva instalaciju aplikacija za korišćenje određenih servisa, dok je u Web-u 3.0 moguće koristiti uslugu direktno u pretraživaču. Dakle, bez potrebe da se bilo šta instalira. Dalje, Web 2.0 nudi dvodimenzionalno iskustvo korisnicima, gde se za pretragu prvenstveno koriste pisani kriterijumi. Sa druge strane, Web 3.0 pruža mogućnost korišćenja glasa, slike i imerzivnih iteracijskih tehnika. Evo kako zapravo funkcioniše Web 3.0.

Kako radi Web 3.0?

Ideja koja stoji iza Web 3.0 je da pretraživanje na internetu učini mnogo lakšim i efikasnijim kada je u pitanju obrada složenih podataka i to za što kraće vreme. Web 3.0 nema centralizovane baze podataka koje čuvaju trenutno stanje aplikacija, niti ima centralizovan server gde se nalazi pozadinska logistika. Umesto toga, koristi blockchain za kreiranje aplikacija na decentralizovanoj mašini.

Ključne karakteristike Web 3.0

Decentralizacija, otvorenost i neverovatno personalizovano korisničko iskustvo su osnovne karakteristike koje definišu Web 3.0.

  • Decentralizacija – mreža nudi slobodu korisnicima da komuniciraju javno i/ili privatno bez posrednika (Facebook, Instagram, Google…) koji bi ih izložili rizicima i nepouzdanim podacima. Takođe, svako može da se angažuje na mreži bez prethodne dozvole neke kontrolne organizacije;
  • Otvorenost – u smislu da je Web 3.0 napravljen sa softverom otvorenog koda koji je razvila otvorena i lako dostupna zajednica programera;
  • Sveprisutnost – Web 3.0 će učiniti internet dostupnim svima, u bilo koje vreme i sa bilo koje lokacije. U nekom trenutku uređaji povezani na mrežu neće biti ograničeni samo na računare i pametne telefone, kao što je to bio slučaj sa Web 2.0. Zahvaljujući IoT (Internet of Things) tehnologiji, biće omogućen razvoj različitih tipova inteligentnih gedžeta.

Prednosti Web 3.0

Web 3.0 će učiniti internet inteligentnijim, sigurnijim i transparentnijim. To će za posledicu imati efikasnije pregledanje stranica i bolju interakciju između mašine i čoveka.

#1 Privatnost i kontrola podataka

Krajnji korisnici će imati najviše benefita jer im je omogućeno šifrovanje podataka koje će značajno bolje štititi njihove poverljive informacije od krađe. Šifrovanje će biti jako, tako da će sprečiti velike organizacije kao što su Google i Apple da koriste lične podatke korisnika za sopstveni interes. Dakle, korisnici će steći potpuno vlasništvo i zaštitu svoje privatnosti.

#2 Besprekorne usluge

Decentralizovano skladištenje podataka će obezbediti laku dostupnost istih u bilo kojoj situaciji. Korisnici će dobiti više rezervnih kopija, što će im garantovati da ne ostanu bez podataka, čak i u slučaju kvarova na serveru.

Pored toga, nijedan entitet ili vladina organizacija neće imati mogućnost da zaustavi bilo koju uslugu ili web lokaciju. Samim tim, smanjiće se mogućnost suspenzije naloga i uskraćivanja distribuiranih usluga.

#3 Transparentnost i platforma bez ograničenja

Bez obzira na to koju blockchain platformu budu koristili krajnji korisnici, oni će moći da prate svoje podatke i pregledati kod u pozadini platforme. Neprofitne organizacije razvijaju većinu blockchain platformi, što znači da je on otvorenog koda i da se može nadograđivati i razvijati. Ovo će pomoći da se eliminiše zavisnost korisnika od organizacije koja razvija platformu. Dakle, imaćemo veću transparentnost.

S obzirom da je blockchain mreža dostupna svima, korisnici mogu da kreiraju sopstvene adrese za komunikaciju sa drugim korisnicima ili da komuniciraju sa onima koji upravljaju platformom. Ne mogu biti ograničeni na osnovu prihoda, geografske lokacije ili socioloških faktora. To daje mogućnost korisnicima da lakše prenesu svoju imovinu i bogatstvo na bilo koji deo planete u veoma kratkom vremenu.

#4 Kreiranje jedinstvenog profila

Sa Web 3.0 korisnici ne moraju da kreiraju veliki broj ličnih profila za različite platforme. Jedan kreiran profil će raditi na bilo kojoj platformi, a korisnik će imati potpuno vlasništvo nad bilo kojom informacijom. Bez dozvole korisnika nijedna korporacija ne može pristupiti njegovim podacima ili proveravati njihovu tačnost. Sa druge strane, korisnicma je ostavljen izbor da podele svoj profil i prodaju podatke koje imaju oglašivačima ili brendovima.

 #5 Poboljšana obrada podataka

Web 3.0 je koristan za rešavanje problema koji si složeniji. On koristi veštačku inteligenciju za filtriranje vrednih informacija iz ogromne količine podataka koji mu stoje na raspolaganju. Korisnici će takođe imati benefit od sposobnosti Web 3.0 da na osnovu algoritma predvidi ono što klijent traži i personalizuje korisničke usluge neophodne za poboljšanje poslovanja.

Web 3.0 i digitalni marketing

Činjenica je da se marketing menja brzo i na različite načine. Web 3.0 će uticati na digitalni i content marketing, baš kao što su to radili i Web 2.0 i Web 1.0. Evo nekoliko načina na koje će digitalni marketing funkcionisati::

  • Smanjenje upita “u blizini”. Doći će do drastičnog smanjenja upita “u blizini” jer će rezultat pretrage korisnika automatski biti relevantan za njihovu lokaciju. Zato će se sve više iz polja pretrage izostavljati fraze poput “blizu mene” ili poštanski brojevi. Web 3.0 će automatski uzimati u obzir geografsku lokaciju korisnika, podatke o ranijim pretragama i prikazivati relevantne rezultate.
  • Povećanje glasovne pretrage. Ljudi će još više početi da primenjuju glasovnu pretragu i da koriste digitalne asistente. Zato će akcenat biti na konkretnijim i dužim upitima.
  • Manji fokus na ključnim rečima. U Webu 3.0 biće manje fokusa na optimizaciju ključnih reči. Umesto toga, trgovci će morati da kreiraju zanimljiv multimedijalni sadržaj koji razume potrebe i upite klijenata.
  • Web 3.0 će zameniti stare statičke web lokacije novim, koje će korisnicima omogućiti hiperpersonalizovana iskustva. Razgovor na maternjem jeziku i pronalaženje tačnih informacija biće  besprekorni. Zato će se i svet digitalnog marketinga prilagoditi i nuditi hiperpersonalizovno okruženje.

Primer Web 3.0 u stvarnom životu

Web 3.0 već je delom implementiran u različitim oblastima života, uključujući obrazovanje, društvene mreže, razmenu poruka i usluga, ali i trgovinu.

Na primer, dok sedite u kancelariji, ako želite da proverite dostupnost namirnica u vašem domu, možete zamoliti svog digitalnog asistenta da pogleda šta se nalazi unutar frižidera. Jednostavno ćete komunicirati sa njim međusobno povezanim pametnim uređajima. Štaviše, možete da organizujete odmor, poslovno putovanje, žurku, pa čak i da povećate bezbednost vašeg doma, koristeći povezane pametne uređaje.

Jedna od najpoznatijih aplikacija i primera Web 3.0 je Apple-ov Siri. Softver za prepoznavanje glasa kao jedne od ključnih komponenti Web 3.0. Siri može da komunicira sa vama, odnosno pruži vam značajne informacije u realnom vremenu.

Bez sumnje, Web 3.0 je realnost koja će postepeno prodirati u naše domove i uključivati se u svakodnevne aktivnosti, pojednostavljujući nam rad i svakodnevni život.

Obavezno pročitati