back to top
SeoWEB 3.0: Decentralizacija interneta za besprijekorno korisničko iskustvo.

WEB 3.0: Decentralizacija interneta za besprijekorno korisničko iskustvo.

- Advertisement -

Internet je jedno od najvažnijih tehnoloških dostignuća u istoriji čovečanstva. Statistički podaci kažu da danas više od 3 milijarde ljudi širom planete koristi internet i provede na mreži čak 80% svog vremena. Zato se stalno radi na unapređenju kako bi se omogućilo bolje korisničko iskustvo.

Kada je riječ o evoluciji i budućnosti interneta, već duže vrijeme u medijima i stručnoj javnosti pojavljuje se termin Web 3.0 kao najnovija verzija interneta. Ova treća faza u razvoju globalne mreže tema je ovog teksta. Ali da krenemo redom.

U početku, internet su činile statičke web stranice, sa vrlo malo kreatora sadržaja. Nagli razvoj ovog prvobitnog interneta, danas poznatog pod oznakom Web 1.0, desio se u periodu od 1990. do 2005. godine. Broj stranica je naglo porastao, sa samo nešto više od 23.000 sajtova 1995. godine do nevjerojatnih 64,8 miliona do 2005.

Od 2005. godine, pojavom društvenih mreža i pametnih telefona, počinje druga faza u razvoju interneta, poznata kao Web 2.0 verzija. Stranice na koje su korisnici mogli pristupiti postale su bogatije, uz veću količinu i raznolikost sadržaja koji su generirali sami korisnici. Mogli su ostavljati komentare i postove na već postojećim web lokacijama.

- Advertisement -
web 3.0: decentralizacija interneta za besprijekorno korisničko iskustvo.

Također, 2.0 verziju karakterizira pristup mobilnom internetu, što je dovelo do kreiranja sadržaja za potrošače koji koriste pametne mobilne uređaje i imaju mogućnost biti online kad god požele. U skladu s tim, zabilježen je i ogroman rast na tržištu aplikacija.

Danas, u trenutku pisanja ovog teksta, postoji više od 1,96 milijardi web stranica, a sve se više govori o novom segmentu u razvoju interneta znanom kao Web 3.0. No, o čemu se zapravo radi?

Šta je Web 3.0?

Web 3.0, kao što samo ime sugerira, predstavlja treću iteraciju, odnosno treću uzastopnu verziju interneta koja je na početku svog razvoja i još uvijek je samo koncept. Ovaj pristup povezuje podatke na decentralizovan način kako bi pružio brže i personaliziranije iskustvo korisnicima. Temelji se na umjetnoj inteligenciji, strojnom učenju i semantičkom webu te koristi blockchain sustav za zaštitu korisničkih podataka. Blockchain je baza podataka koja nije centralizirana, već je sastavljena od manjih baza (blokova) koji su međusobno digitalno povezani, što predstavlja najsigurniji sustav pohrane podataka koji postoji.

web 3.0: decentralizacija interneta za besprijekorno korisničko iskustvo.

Što se tiče razlike između Web 2.0 i Web 3.0, treba napomenuti da Web 2.0 zahtijeva instalaciju aplikacija za korištenje određenih usluga, dok je u Web 3.0 moguće koristiti uslugu izravno u pretraživaču. Drugim riječima, nije potrebno instalirati ništa. Nadalje, Web 2.0 pruža dvodimenzionalno iskustvo korisnicima, gdje se pretraga temelji prvenstveno na pisanju kriterija. S druge strane, Web 3.0 omogućava korištenje glasa, slike i imerzivnih iterativnih tehnika. Evo kako Web 3.0 zapravo funkcionira.

Kako radi Web 3.0?

Ideja iza Web 3.0 je olakšati i efikasnije povezati pretraživanje na internetu kada je u pitanju obrada složenih podataka u što kraćem vremenu. Web 3.0 nema centralne baze podataka koje čuvaju trenutačno stanje aplikacija, niti ima centralizirani poslužitelj koji sadrži pozadinsku logistiku. Umjesto toga, koristi blockchain za kreiranje aplikacija na decentraliziranom stroju.

Ključne karakteristike Web 3.0

Decentralizacija, otvorenost i osobno prilagođeno korisničko iskustvo osnovne su karakteristike koje definiraju Web 3.0.

  • Decentralizacija – mreža pruža slobodu korisnicima da komuniciraju javno i/ili privatno bez posrednika (Facebook, Instagram, Google…) koji bi ih izložili rizicima i nepouzdanim podacima. Također, svatko može biti uključen u mrežu bez prethodne dozvole nadzorne organizacije;
  • Otvorenost – u smislu da je Web 3.0 izrađen pomoću softvera otvorenog koda koji je razvila otvorena i lako dostupna zajednica programera;
  • Prisutnost – Web 3.0 će učiniti internet dostupnim svima, bilo kad i s bilo kojeg mjesta. U nekom trenutku uređaji spojeni na mrežu neće biti ograničeni samo na računala i pametne telefone, kao što je bilo u vrijeme Weba 2.0. Zahvaljujući tehnologiji IoT-a (Internet of Things), bit će razvijene različite vrste pametnih gedžeta.

Prednosti Web 3.0

Web 3.0 će internet učiniti pametnijim, sigurnijim i transparentnijim. To će rezultirati učinkovitijim pregledavanjem stranica i boljom interakcijom između strojeva i ljudi.

#1 Privatnost i kontrola podataka

Krajnji korisnici će imati najveću korist jer će moći šifrirati podatke što će znatno bolje štititi njihove povjerljive informacije od krađe. Šifriranje će biti vrlo snažno i spriječit će velike organizacije poput Googla i Applea da koriste korisničke podatke u vlastite svrhe. Dakle, korisnici će imati potpunu kontrolu i zaštitu svoje privatnosti.

#2 Besprijekorne usluge

Decentralizirano pohranjivanje podataka osigurat će laku dostupnost tih podataka u bilo kojoj situaciji. Korisnici će imati više rezervnih kopija, što će im jamčiti da neće ostati bez podataka, čak i u slučaju kvara na poslužitelju.

Osim toga, nijedan entitet ili vladina organizacija neće imati mogućnost zaustaviti bilo koju uslugu ili web lokaciju. Time će se smanjiti mogućnost suspenzije računa i oduzimanja distribuiranih usluga.

#3 Transparentnost i platforma bez ograničenja

Bez obzira na blockchain platformu koju koriste krajnji korisnici, oni će moći pratiti svoje podatke i pregledavati kod u pozadini platforme. Većinu blockchain platformi razvijaju neprofitne organizacije, što znači da je otvorenog koda i može se nadograditi i razvijati. To će pomoći u eliminiranju ovisnosti korisnika o organizaciji koja razvija platformu. Dakle, postići ćemo veću transparentnost.

Budući da je blockchain mreža dostupna svima, korisnici će moći stvarati vlastite adrese za komunikaciju s drugim korisnicima ili komunicirati s onima koji upravljaju platformom. Ne mogu biti ograničeni na osnovu prihoda, geografske lokacije ili socioloških čimbenika. To će korisnicima omogućiti jednostavnije prijenos njihove imovine i bogatstva na bilo koji dio planeta u vrlo kratkom vremenu.

#4 Kreiranje jedinstvenog profila

Uz Web 3.0, korisnicima neće biti potrebno stvarati velik broj osobnih profila za različite platforme. Jedan stvoren profil radit će na bilo kojoj platformi, a korisnik će imati potpuno vlasništvo nad svim informacijama. Bez odobrenja korisnika, niti jedna korporacija neće moći pristupiti njihovim podacima ili provjeravati njihovu točnost. S druge strane, korisnicima je ostavljena opcija da podijele svoj profil i prodaju podatke marketinškim agencijama ili brendovima.

#5 Poboljšana obrada podataka

Web 3.0 koristan je za rješavanje složenijih problema. Koristi umjetnu inteligenciju za filtriranje vrijednih informacija iz ogromne količine podataka na raspolaganju. Korisnici će također imati korist od sposobnosti Web 3.0 da predvidi što klijent traži na temelju algoritama i personalizira korisničke usluge kako bi poboljšao poslovanje.

Web 3.0 i digitalni marketing

Marketing se mijenja na različite načine i jako brzo. Web 3.0 će utjecati na digitalni i sadržajni marketing, kao što su to činili i Web 2.0 i Web 1.0. Evo nekoliko načina na koje će digitalni marketing funkcionirati:

DRUGI UPRAVO ČITAJU

DRUGI UPRAVO ČITAJU